Stenograma Şedinţei Senatului din data de 2020-04-23
Luări de cuvânt în plen
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.35/2020 privind modalitatea de emitere și prelungirea valabilității voucherelor de vacanță, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19. (L185/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:… acest plen.Punctul 1 pe ordinea de zi – vot pentru, punctul 2 pe ordinea de zi – vot pentru, punctul 3 pe ordinea de zi – vot pentru, punctul 4 pe ordinea de zi – împotriva raportului de respingere.
Multă sănătate tuturor și la mulți ani sărbătoriților zilei!
Vă mulțumesc.
Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative privind prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale. (L207/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Bună ziua!Sunt Silvia Dinică, senator USR de București.
Pentru ordinea de zi a plenului de astăzi opțiunea mea de vot este următoarea: punctul 1 – împotrivă, punctul 2 – pentru, punctul 3 – pentru, punctul 4 – pentru.
Sărbători liniștite tuturor!
Mulțumesc.
Dezbaterea și adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Legii societăţilor nr.31/1990. (L267/2017)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Bună ziua!Stimați colegi,
Suntem astăzi la punctul care se referă la proiectul USR de modificare a Legii societăților, a Legii nr.31. Este un proiect de lege care aduce îmbunătățirea acestei legi în ceea ce privește condițiile referitoare la antreprenoriat și la condițiile de înregistrare a sediului social, pentru că cu toții știm că, atunci când sunt întrebați, antreprenorii se plâng, într-o majoritate covârșitoare, de problemele pe care le au cu birocrația: proceduri îndelungate de autorizare, lipsa soluțiilor de e-government. Ce face acest proiect concret? Elimină din hârtiile inutile din procesul înregistrării sediului social, elimină acordul vecinilor pentru a exista un sediu social într-un apartament în care nu se desfășoară activitate economică. Acest lucru îi ajută și pe cei care au profesii liberale, care au nevoie de o adresă de corespondență oficială. Se elimină limitarea românilor de a avea o singură firmă în care să fie acționari unici și știm cu toții că în momentul de față această birocrație a fost ocolită prin tot felul de mijloace.
Birocrația descurajează antreprenoriatul și mediul privat, iar toate aceste măsuri sunt în normalitate în alte țări din Uniunea Europeană. De exemplu, în Anglia poți să deschizi o firmă în două ore. Și atunci e nevoie ca în acest moment să ne adaptăm și noi, să dăm o șansă, mai ales în aceste condiții care sunt foarte dificile din punct de vedere economic, să dăm o șansă mediului privat să se poată dezvolta.
Grupul parlamentar al USR va vota pentru acest proiect de lege.
Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru recunoașterea meritelor personalului medical participant la acțiuni medicale împotriva COVID-19. (L184/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Bună ziua, stimați colegi!Sunt senator de București Silvia-Monica Dinică, votul meu este următorul: pentru punctul 1 de pe ordinea de zi – pentru, punctul 2 – pentru, punctul 3 – abținere, punctul 4 – abținere, punctul 5 – împotrivă, punctul 6 – pentru, punctul 7 – pentru.
Mulțumesc.
Sănătate multă tuturor!
Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru plafonarea preţului medicamentelor şi alimentelor de strictă necesitate. (L182/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Dragi colegi,Dezbatem acum acest proiect de plafonare a prețurilor pentru alimente și medicamente, însă pare că uităm că există o prevedere în vigoare. Și aici mă refer la art.4 alin.(3) al Legii concurenței, care specifică clar: „Pentru sectoare economice determinate și în împrejurări excepționale, precum situațiile de criză, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creșterii excesive a prețurilor sau chiar blocarea acestora.”
Acest alineat a fost aplicat și avem exemplul cel mai recent al Ordonanței militare nr.4, care la art.8 specifică: „În perioada stării de urgență prețurile la energie electrică și termică, gaze naturale, alimentare cu apă, salubritate și carburanți nu pot fi majorate peste nivelul practicat la data emiterii prezentei ordonanțe militare, acestea putând fi doar diminuate în funcție de cerere și ofertă.” Acesta este un exemplu clar că legislația în vigoare poate fi aplicabilă atunci și numai atunci când este nevoie.
Ce prevede proiectul actual asupra căruia noi suntem chemați astăzi să dăm un vot? La prețurile de livrare ale producătorului adaosul maxim pe întreg lanțul de distribuție și vânzare cu amănuntul va fi de maximum 10%, pe toată perioada stării de urgență și pe o perioadă de cel mult 90 de zile de la data încetării stării de urgență.
Vorbim de o plafonare a acestui procent la 10%, care este un plafon arbitrar, care nu are nicio justificare. În mod normal, în momentul când vorbim de marjele unui plafon, e nevoie să ținem cont că trebuie să acoperim costurile pe lanț de distribuție, pentru că altfel riscăm să avem un rezultat contrar. Practic, să avem o indisponibilitate a produselor. Am fi putut discuta în cadrul unui astfel de proiect despre plafonarea marjelor la nivelul mediu al ultimelor trei luni, care să permită niște fluctuații pe costuri, pe diferitele verigi.
Totuși, ce putem face pentru limitarea creșterii produselor?
În primul rând, trebuie să ne asigurăm că există suficiente produse pe piață și, atunci, statul ar trebui să lupte ca să îmbunătățească accesul la piață al micilor producători locali, astfel încât produsele lor să fie disponibile, să poată construi un dialog între producători, cei care procesează și cei care comercializează, astfel încât, prin negocieri, să se țină sub control această marjă de profit pe întreg lanțul comercial, astfel încât efectul la consumatorul final să fie acela ca prețurile să nu crească, iar profiturile să fie la niveluri rezonabile.
De asemenea, Ministerul Economiei poate să importe medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale, alimente care fac parte din coșul minim și al căror preț a crescut semnificativ în perioada stării de urgență și să pună pe piața internă aceste produse.
Avem soluții pentru a limita această creștere de prețuri, haideți să le punem în practică și să nu apelăm la o plafonare brutală și artificială.
Grupul parlamentar USR va vota împotriva acestui proiect de lege.
Mulțumesc.
Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru modificarea şi completarea Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru completarea Legii nr.254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare. (L96/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Bună ziua!Sunt Silvia-Monica Dinică, votez pentru retrimiterea la comisie a proiectelor de lege aflate pe pozițiile 3, 4 și 5 ale ordinii de zi.
Mulțumesc.
Doamna Silvia-Monica Dinică:Bună seara!Sunt Silvia-Monica Dinică, pentru punctul 1 și punctul 2 – pentru, punctul 3 – abținere, punctul 4 și punctul 5 – împotrivă, punctul 6 și punctul 7 – abținere, punctul 8 și punctul 9 – împotrivă.
Mulțumesc.
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de hotărâre pentru completarea Regulamentului Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr.28/2005
Doamna Silvia-Monica Dinică:Bună ziua!Sunt senator de București Dinică Sivia-Monica, votez pentru.
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare. (L68/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc, domnule președinte.Într-adevăr, suntem aici, pentru că atâția ani de zile aceste companii de stat au fost căpușate, au avut un management defectuos și au luat decizii foarte proaste… Ne-au adus aici…Am participat la discuțiile din Comisia economică și cred că toată lumea a fost de acord că, în acest moment, aceasta este singura soluție pe care o avem pentru aceste companii, dar aș vrea să atrag atenția asupra faptului că este vorba de niște termene foarte scurte. Dacă aceste împrumuturi nu se rambursează împreună cu dobânzile aferente, va fi nevoie de un plan de restructurare a acestor companii – și vorbim de termen de 3 luni, iar apoi termen de 6 luni. Dacă nici acest plan de restructurare nu va fi notificat Comisiei Europene, va trebui notificat un plan de lichidare.
Reprezentanții companiilor prezenți în comisie au avut răspunsuri diferite. Dacă reprezentantul TAROM ne-a spus că nici măcar nu se gândește să ramburseze împrumutul, că vor merge direct pe un plan de restructurare, care înțeleg că este aproape finalizat, și la care se lucrează de câțiva ani…
Doamna Silvia-Monica Dinică:Reprezentantul CEO a fost foarte vag în a răspunde dacă își asumă rambursarea acestui împrumut sau dacă există un plan de restructurare, a spus că vor fi întâlniri săptămânale la Guvern și cred că ceea ce ne rămâne este să adresăm interpelări pe această temă și să sperăm că ni se va răspunde.Mulțumesc.
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.7/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.39/2018 privind parteneriatul public-privat și pentru stabilirea unor măsuri privind investițiile publice. (L60/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc.În urma dezbaterilor, membrii Comisiei economice, industrii și servicii au hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte raport de admitere asupra Proiectului de lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.7/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr.39/2018 privind parteneriatul public-privat și pentru stabilirea unor măsuri privind investițiile publice, cu amendamente admise, cuprinse în anexa la raport.Consiliul Legislativ a transmis aviz favorabil.
Comisia pentru agricultură și Comisia pentru administrație publică au avizat favorabil.
Comisia juridică, Comisia pentru sănătate publică și Comisia pentru buget au avizat negativ.
Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
Senatul este prima Cameră sesizată.
Față de cele prezentate, supunem plenului spre dezbatere și adoptare raportul de admitere, cu amendamente admise, asupra Proiectului de lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.7/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr.39/2018 privind parteneriatul public-privat și pentru stabilirea unor măsuri privind investițiile publice.
Dezbaterea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgență a Guvernului nr.6/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr.21/1996, și pentru modificarea și completarea art.15 din Legea concurenței nr.21/1996. (L16/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc.În urma dezbaterilor, membrii Comisiei economice, industrii și servicii au hotărât, în unanimitate de voturi, să adopte raport de admitere, cu amendamente admise, cuprinse în anexa la raport.
Precizăm că asupra amendamentelor Camera decizională este Senatul și, potrivit art.75 alin.(4) și (5) din Constituție, în cazul adoptării lor de către Senat, prevederile vor fi definitiv adoptate dacă și Camera Deputaților va fi de acord.
În caz contrar, numai pentru prevederile respective legea se va întoarce la Senat, care va decide definitiv în procedură de urgență.
Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de ordonanță de urgență.
Consiliul Superior al Magistraturii a transmis aviz asupra proiectului de ordonanță de buget.
Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și Comisia pentru afaceri europene au transmis avize favorabile.
Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Senatul este primă Cameră sesizată.
Pentru modificările aduse asupra Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2014, pentru modificările asupra art.15 din Legea concurenței nr.21/1996, Senatul este Cameră decizională în condițiile art.75 alin.(4) și (5) din Constituție.
Față de cele prezentate, supunem plenului spre dezbatere și adoptare raportul de admitere, amendamentele și proiectul de lege.
Aprobarea procedurii de urgență pentru dezbaterea și adoptarea unor inițiative legislative
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc.Susținem procedura de urgență.
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.1/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative. (L1/2020)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc.La dezbateri generale. N-am întrebări pentru inițiatori.
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc.Proiectul de lege s-a discutat în cadrul Comisiei economice. Cred că e important de menționat pentru votul din plen că, în cadrul comisiilor, s-au făcut amendamente și, în acest moment, suntem în fața unui raport de admitere pentru respingerea ordonanței.
USR va vota împotriva raportului de admitere pentru respingerea ordonanței și aici o să vă dau câteva argumente. În primul rând, nu se vor acorda pensii speciale pentru aleșii locali în 2020. Se plafonează indemnizațiile demnitarilor.
De asemenea, se elimină transferul dintre mediul privat și stat – și aici cred că nu e nevoie să vă reamintesc despre exemplele celebre care au făcut deliciul presei, în care au fost făcute transferuri din mediul privat către instituțiile statului și unde criteriile erau maximă incompetență și lipsă de profesionalism.
Vorbim de eliminarea cifrei de afaceri pentru… taxei pe cifra de afaceri pentru companiile din energie, sume importante care au fost… au fost virate către bugetul ANRE și, mai mult decât atât, vorbim de eliminarea taxei pe activele bancare.
Din aceste motive, USR va vota împotriva raportului de admitere pentru respingerea ordonanței.
Mulțumesc.
Aprobarea programului de lucru al Senatului pentru perioada 10 – 15 februarie 2020
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc.Aș vrea să atrag atenția că astăzi am avut 47 de inițiative care s-au adoptat tacit și că dacă amânăm plenul de miercuri ne vom transforma într-o instituție care mai mult adoptă tacit decât dezbate.
Mulțumesc.
Prezentarea, dezbaterea și acordarea votului de încredere al Parlamentului asupra programului și listei Guvernului
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc, doamna președinte de ședință.Voi da citire listei senatorilor:
Alexandrescu Vlad-Tudor – prezent
Andronescu Ecaterina – absentă
Antal István-Loránt…
Din sală: Mai rar!
Doamna Silvia-Monica Dinică:… prezentMai rar.
Arcan Emilia – absentă
Arcaş Viorel – absent
Avram Nicolae – absent
Baciu Gheorghe – prezent
Badea Viorel-Riceard – prezent
Bădălău Niculae – absent
Bădulescu Dorin-Valeriu – prezent
Bodog Florian-Dorel – absent
Botnariu Emanuel-Gabriel – absent
Brăiloiu Tit-Liviu – absent
Breaz Valer-Daniel – absent
Bulacu Romulus – prezent
Butunoi Ionel-Daniel – absent
Cadariu Constantin-Daniel – prezent
Caracota Iancu – prezent
Cazan Mircea-Vasile – prezent
Cazanciuc Robert-Marius – absent
Cârciumaru Florin – absent
Chirteş Ioan-Cristian – prezent
Chisăliţă Ioan-Narcis – absent
Chiţac Vergil – prezent
Cîţu Florin-Vasile – prezent
Coliban Allen – prezent
Corlăţean Titus – absent
Costoiu Mihnea-Cosmin – absent
Covaciu Severica-Rodica – prezentă
Craioveanu Elena-Lavinia – absentă
Creţu Gabriela – absentă
Cristina Ioan – prezent
Császár Károly Zsolt – prezent
Cseke Attila-Zoltan – prezent
Dan Carmen Daniela – absentă
Dănăilă Leon – prezent
Deneş Ioan – absent
Derzsi Ákos – prezent
Diaconescu Renică – absent
Diaconu Adrian-Nicolae – absent
Dima Carmen – absentă
Dinică Silvia-Monica – prezentă
Dinu Nicoleta-Ramona – prezentă (Aplauze.)
Dircă George-Edward – prezent
Dogariu Eugen – absent
Dumitrescu Cristian-Sorin – absent
Dumitrescu Iulian – prezent
Dunca Marius-Alexandru – absent
Fălcoi Nicu – prezent
Federovici Doina-Elena – absentă
Fejér László-Ődőn – prezent
Fenechiu Cătălin-Daniel – prezent
Fifor Mihai-Viorel – absent
Filipescu Răducu-George – prezent (Discuții.)
Ganea Ion – absent
Ghica Cristian – prezent
Gioancă Eugen – prezent (Aplauze.)
Gorghiu Alina-Ştefania – prezentă
Goţiu Remus Mihai – prezent
Hadârcă Ion – prezent
Hărău Eleonora-Carmen – prezentă
Ilea Vasile? Ilea Vasile?
Așteptăm puțin pentru că s-a aglomerat la vot.
Deci Ilea Vasile – absent.
Ilie Viorel – prezent
Iliescu Cătălin Lucian – prezent
Ionaşcu Gabi – prezent
Iordache Virginel – absent
Iriza Scarlat – absent
László Attila – prezent
Leş Gabriel-Beniamin – absent
Lungu Dan – prezent
Lungu Vasile-Cristian – prezent
Lupu Victorel – absent
Manoliu Dan – absent
Marciu Ovidiu-Cristian-Dan – absent
Marin Gheorghe – absent
Marin Nicolae – absent
Marussi George-Nicolae – prezent
Matei Constantin-Bogdan – absent
Mazilu Liviu-Lucian – absent
Meleşcanu Teodor-Viorel – absent
Mihail Radu-Mihai – prezent
Mihu Ştefan – absent
Mirea Siminica – absentă
Moga Nicolae – absent
Nicoară Marius-Petre – prezent
Nicolae Şerban – absent
Niţă Ilie – absent
Novák Csaba-Zoltán – prezent
Oprea Mario-Ovidiu – prezent
Oprea Ştefan-Radu – absent
Orţan Ovidiu-Florin – absent
Pavel Marian – absent
Paţurcă Roxana-Natalia – absentă
Pauliuc Nicoleta – prezentă
Pănescu Doru-Adrian – absent
Pereş Alexandru – prezent
Pîrvulescu Eugen – prezent
Pop Gheorghe – absent
Pop Liviu-Marian – absent
Popa Cornel – prezent
Popa Ion – prezent
Popescu-Tăriceanu Călin-Constantin-Anton – prezent
Preda Radu-Cosmin – absent
Presadă Florina-Raluca – prezentă
Resmeriţă Cornel-Cristian – absent
Romaşcanu Lucian – absent
Rotaru Ion – absent
Ruse Mihai – prezent (Discuții, aplauze.)
Salan Viorel – absent
Savin Emanoil – prezent (Discuții, aplauze.)
Sbîrnea Liliana – absentă
Scântei Laura-Iuliana – prezentă
Sibinescu Ionuţ – absent
Silistru Doina – absentă
Simionca Ioan – prezent
Smarandache Miron-Alexandru – absent
Soporan Aurel-Horea – absent (Aplauze.)
Stan Ioan – absent
Stănescu Paul – absent
Stângă George-Cătălin – prezent (Discuții.)
Stocheci Cristina-Mariana – absentă
Şoptică Costel – prezent
Talpoş Ioan-Iustin – prezent (Discuții.)
Tánczos Barna – prezent
Teodorovici Eugen-Orlando – absent
Toma Cătălin Dumitru – prezent
Toma Vasilică – absent
Trufin Lucian – absent
Turos Lóránd – prezent
Ţapu Nazare Eugen – prezent
Ţuţuianu Adrian – absent
Valeca Şerban-Constantin – absent
Vela Ion Marcel – prezent
Vulpescu Ioan – absent
Wiener Adrian – prezent
Zamfir Daniel-Cătălin – absent (Discuții.)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc, doamna președinte de ședință. Birourile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, în temeiul art.44 alin.(4) din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, procedând la verificarea și numărarea voturilor exprimate de către deputați și senatori, prin vot secret cu bile, asupra cererii de acordare a încrederii Guvernului, au constatat următoarele: – numărul total al deputaţilor şi senatorilor – 465; – numărul deputaţilor şi senatorilor prezenţi – 240; – numărul total de voturi exprimate – 240; – numărul de voturi anulate – niciunul; – numărul total de voturi valabil exprimate – 240, din care: voturi pentru acordarea încrederii Guvernului – 240. (Aplauze.) Potrivit prevederilor art.103 alin.(3) din Constituția României, republicată, Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorității deputaților și senatorilor – minimum 233 de voturi pentru. Ca urmare a faptului că, din totalul de 465 de deputați și senatori, 240 au votat pentru acordarea votului de încredere, se constată că este întrunită majoritatea de voturi cerută de Constituție pentru ca Parlamentul României să acorde încredere Guvernului, programului și listei Guvernului prezentate de domnul Ludovic Orban, candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru, și dezbătute în ședința comună de astăzi a celor două Camere. (Aplauze.)
Dezbaterea Proiectului de lege privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative. (L187/2019)
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Mulțumesc, doamna președinte. Voi susține câteva dintre amendamente. Nr. crt.1. La art.5 alin.(1), punctul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: „Cont de plăți accesibile online – cont de plăți care poate fi accesat de către utilizatorul de servicii de plată, prin intermediul unei interfețe online, furnizate de prestatorul de servicii de administrare de cont utilizatorului de servicii de plată. Interfața poate fi de tip Internet Banking, Mobile Banking, mobile application.”
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Nr. crt.3. La art.115 alin.(2): „Prestatorii de servicii de plată pun la dispoziție prospectul realizat de Comisia Europeană într-un mod ușor accesibil, pe site-urile lor de internet, dacă acestea există, sau pe suport hârtie la sucursalele lor, la agenții lor și la entitățile către care sunt externalizate activitățile lor.”
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Nr. crt.4. La art.119 alin.(1), lit.c) se modifică și va avea următorul cuprins: „valoarea comisioanelor pe care utilizatorul serviciilor de plată trebuie să le plătească prestatorului de servicii de plată și, dacă este cazul, defalcarea sumelor incluse în preț.”
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Nr. crt.5. Art.121 lit.b): „valoarea operațiunii de plată în moneda utilizată în ordinul de plată” și lit.c): „valoarea comisioanelor operațiunii de plată plătibile de către plătitor și, unde este cazul, defalcarea sumelor incluse în prețul total”.
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Nr. crt.6, art.122 lit.c): „valoarea comisioanelor operațiunii de plată plătibile de către beneficiar și, unde este cazul, defalcarea sumelor incluse în prețul total”.
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Mulțumesc. Și ultimul, nr. crt.7, art. 135 lit.b): „comisioanele plătibile de către plătitor.”
Prezentarea, dezbaterea și respingerea moțiunii simple intitulate „Eugen Teodorovici – românii îți cer să demisionezi!”
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Mulțumesc.
Domnule ministru,
Stimați colegi,
Înainte de a începe, aș vrea să fac o remarcă legată de ceea ce ați spus mai devreme. V-ați lăudat cu raportul OECD în care productivitatea muncii ne situa undeva pe primul loc. Din păcate, cine v-a oferit acest argument nu s-a uitat cu atenție. Este vorba de cea mai mare creștere a ratei de creștere a productivității muncii. Noi suntem încă pe ultimele locuri în clasamentul european. Tocmai am verificat.
„Eu nu demisionez, pentru că nu cred că am făcut vreodată și nu o să fac niciodată vreun rău românului, fie din țară, fie din afara țării. Dacă cineva îmi poate aduce o singură dovadă că eu aș fi făcut vreodată ceva rău, atunci plec singur.”
Recunoașteți aceste cuvinte? Făceați o promisiune că veți pleca dacă vi se va aduce o dovadă că ați făcut rău. Avem mai multe dovezi.
Inconsecvența politicilor fiscale pe care le-ați girat a dus la fluctuații mari ale cursului valutar, afectând direct românii cu credite în valută. Haosul fiscal pe care l-ați coordonat a determinat creșterea abruptă a ROBOR, afectând românii cu credite în lei.
Ați mutat cheltuielile cu indemnizațiile lunare și salariile asistenților personali în sarcina autorităților locale. Multe dintre primării nu au bani pentru a plăti aceste indemnizații. După ce ați scos oamenii în stradă prin această măsură, le-ați promis acestora că veți obliga prin lege primăriile să plătească aceste drepturi. Între timp, sute de asistenți personali ai copiilor cu dizabilități sunt notificați că vor fi concediați de primării, din cauza lipsei de bani. (Discuții.)
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Ați fost pe punctul de a periclita activitatea nenumăratelor asociații și ONG-uri, construcția primului spital pentru tratarea copiilor cu cancer, proiect finanțat de noi toți prin donații și construit de către Asociația „Dăruiește Viață”. Fără niciun fel de dezbatere publică și fără transparență decizională, le-ați impus un registru.
Într-o singură zi, ne-ați împrumutat cu 3 miliarde de euro, datorie pe care vor trebui să o plătească inclusiv copiii noștri, în următorii 30 de ani. Într-o zi, ne-ați împrumutat cât pentru tot anul 2018 și suntem abia în prima parte a anului 2019. Și asta nu e tot. Ne-ați împrumutat la cele mai mari dobânzi din Europa!
Ați încercat să limitați drepturile românilor care muncesc în spațiul comunitar – și aici vă citez: „maxim cinci ani și, la revedere, să te duci în altă țară să-ți cauți loc de muncă” –, ca după nici două zile să susțineți că de fapt apărați interesele românilor și cele ale companiilor românești.
În data de 2 mai 2018 ați spus: „Așa ceva nu există în discuții la nivel de guvern, la nivel de coaliție. Nici pentru anul viitor nu se pune problema de a crește vreo taxă, vreun impozit, absolut deloc. Cei care spun tot timpul, dau astfel de vești sunt inconștienți, pentru că în felul acesta sunt și iresponsabili.” Știți ce s-a întâmplat în data de 28 decembrie 2018? Vestita Ordonanță nr.114. Și vă citez: „În zona bancară vom introduce o așa-zisă taxă pe lăcomie.” Și nu v-ați oprit aici. Pe lângă taxa bancară, ați introdus o taxă în sectorul energetic și altele pentru companiile de telefonie și internet.
Ați promis informatizarea ANAF – în presă, chiar cu un termen curajos, al anului 2019. Site-ul ANAF este nefuncțional în cea mai mare parte a timpului. Ce înseamnă asta? Aglomerație și haos la ghișee, dispreț pentru angajații ANAF care muncesc printre munți de dosare și pentru contribuabilii care petrec cu orele la cozi inutile deopotrivă.
Acestea sunt doar câteva exemple de inconsecvență, de decizii luate fără studii de impact, fără consultare și fără transparență decizională, care au afectat direct românii.
Așadar, întorcându-ne la promisiunea făcută de către dumneavoastră, având în vedere că aceste decizii au avut și încă au consecințe negative asupra marii majorități a românilor, nu considerați că le datorați măcar o demisie de onoare?
Mulțumesc. (Aplauze.)
Dezbaterea Propunerii legislative privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr.910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă, de abrogare a Directivei 1999/93/CE şi de stabilire a modalităţilor de accesare a serviciilor publice on-line. (L112/2019)
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Stimați colegi, Suntem în situația în care numai 10% dintre cetățeni interacționează on-line cu administrația locală, deși, la nivel european, media este undeva la peste 35%. O știm cu toții, sunt deja celebre cozile la ghișee. În acest moment, am avut în comisie o lege care a fost elaborată în colaborare cu industria și cu ministerele. Este vorba de o lege care a rezultat în urma unui grup de lucru organizat de către Comisia de comunicații și tehnologia informației de la Camera Deputaților și unde au participat reprezentanți ai Agenției pentru Agenda Digitală, Ministerul Finanțelor Publice, chiar și Secretariatul General al Guvernului. În cadrul comisiei s-au exprimat întrebări legate de anumite aspecte prevăzute în lege și cred că este important ca acest proiect de lege să fi trecut cu un raport de admitere și să fie îmbunătățit la Cameră, acolo unde a fost inițiat și unde se cunosc toate detaliile privind punerea în acord cu regulamentul. De aceea, Uniunea Salvați România va vota împotriva raportului de respingere. Și este demn de menționat că așa ar trebui să lucrăm pe foarte multe legi și ar fi păcat să aruncăm tot acest efort undeva, doar într-un raport de respingere. Mulțumesc.
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru completarea art.60 din Legea nr.227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal. (L22/2019)
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Avem un proiect care este inițiat de către coaliția de guvernare. Este o măsură prin care părinții, care au copii cu cerințe educaționale speciale, să fie scutiți de impozitul pe salariu, iar banii astfel obținuți să ajungă într-un cont de unde se vor face plăți către terapeuți. Într-adevăr, nu este un proiect perfect, însă orice este mai bun decât nimic și cred că ar fi fost important pentru părinții acestor copii să vadă că există disponibilitate din partea Parlamentului, ca acest proiect să se poată îmbunătăți și să putem găsi o soluție, astfel încât acești părinți să aibă suport, mai ales în condițiile în care, de cele mai multe ori, acești copii sunt tolerați și nu integrați. Noi vom vota împotriva raportului de respingere. Vă mulțumesc.
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și investiții. (L695/2018)
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc, domnule președinte.
Fondul suveran, o denumire atrăgătoare. Și în ultima vreme, discuțiile s-au concentrat foarte mult asupra faptului că acest fond de investiții va urma modelul polonez.
Totuși, ar trebui să ne uităm la detalii.
În primul rând, Polonia își bazează creșterea economică pe exporturi și investiții, în timp ce la noi creșterea economică este bazată pe consum, importuri și investiții puține.
În al doilea rând, în cadrul fondului polonez nu sunt companiile de stat, acest fond nu se atinge de resursele companiilor de stat, ci le ajută.
În schimb, la noi, Guvernul intenționează să concentreze în acest fond cele mai valoroase companii de stat.
La nivelul Consiliului de supraveghere și al Comitetului de investiții, în Polonia avem oameni independenți politic și cu experiență și expertiză în domeniul financiar.
În cadrul Comisiei economice am propus amendamente care să aducă acest model și pentru legea românească. Vorbim de independența politică și de experiența în domeniul financiar-bancar.
Sunt amendamente respinse pe care le voi susține astăzi, din nou, în plen.
Cu ce rămânem? Rămânem cu un risc mare de control politic și cu numiri arbitrare ale celor care vor lua deciziile de investiții.
Uniunea Salvați România va vota împotriva acestui proiect de lege.
Mulțumesc.
Doamna Silvia-Monica Dinică:Mulțumesc.
La articolul 2, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Proiect sustenabil – proiect de investiții viabil care contribuie la dezvoltarea economică a țării, care ține cont de impactul social și cel asupra mediului și care asigură o dezvoltare durabilă pentru generațiile actuale și viitoare.”
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Mulțumesc.
Număr marginal 2.
La articolul 6, alineatul (2) se va modifica și va avea următorul cuprins:
„Consiliul de supraveghere este format din 9 membri, din care un reprezentant din cadrul autorității publice centrale, autoritate care exercită, în numele statului român, drepturile și obligațiile izvorâte din calitatea de acționar unic și un reprezentant din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. Membrii Consiliului de supraveghere sunt desemnați de Adunarea generală a acționarilor, pe baza următoarelor criterii de selecție, care se detaliază în hotărârea Guvernului prevăzută la articolul 4 alineatul (1):
a) expertiză de minimum 10 ani în domeniul financiar bancar, necesară îndeplinirii responsabilităților specifice fondurilor suverane;
b) experiență de minimum 5 ani în administrarea de societăți încadrate în categoria marilor contribuabili;
c) integritate profesională și bună reputație;
d) cunoștințe, aptitudini și experiența adecvate complexității activității specifice fondurilor suverane, precum și a criteriilor stabilite în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare.”
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Număr marginal 3.
La articolul 6, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), care va avea următorul cuprins:
„Membrii Consiliului de supraveghere nu pot face parte din partide sau alte formațiuni politice.”
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Număr marginal 4.
La articolul 6, alineatul (3) se abrogă.
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Ultimul amendament. Număr marginal 5.
La articolul 6, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Prin derogare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, primii membri ai Consiliului de supraveghere se numesc temporar de către acționar prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care reprezintă statul ca acționar, iar Consiliul de supraveghere numește directoratul până la numirea noilor membri ai Consiliului de supraveghere și ai directoratului, pe o perioadă care să nu depășească 9 luni.”
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative privind activităţile prestabilite de tip ridesharing. (L421/2018)
Doamna Silvia-Monica Dinică:
Mulțumesc, domnule președinte.
Economia colaborativă impune noi modele de afaceri care au drept efect economisirea banilor de către cetățeni, dar și protejarea mediului și creșterea interacțiunii sociale dintre noi.
După cum bine știți, de asemenea, economia colaborativă aduce mai aproape cererea și oferta și, mai mult decât atât, permite folosirea bunurilor, astfel încât aceasta să se facă în mod mai eficient.
Bucureștiul este un oraș sufocat de trafic și această afirmație este valabilă și pentru alte orașe mari. Serviciile de tip ridesharing ar putea fi parte din acea soluție, soluția de a avea mai puține mașini pe străzi și pe bulevarde. Acest proiect de lege nu este inițiat de USR, este inițiat de PSD și la discuțiile din comisie, în mod surprinzător, reprezentanții ministerelor s-au comportat de parcă ar fi un proiect al USR.
S-a menționat că nu este un proiect bun și că este nevoie de altul mai bun, în condițiile în care această discuție… După cum v-am menționat, ar putea fi un proiect de lege cu impact asupra soluționării problemelor de trafic din orașele mari, în condițiile în care această discuție ar trebui avută cât mai curând.
M-aș fi așteptat ca reprezentanții ministerului să evidențieze de ce nu este un proiect bun și să vină cu propuneri concrete. Acest lucru nu s-a întâmplat. USR, în schimb, a depus amendamente, tocmai pentru a corela acest proiect de lege cu Legea taximetriei.
În aceste condiții, pentru că noi considerăm că discuția privind serviciile de ridesharing ar trebui să se întâmple cât mai curând, vom vota împotriva raportului de respingere.
Mulțumesc.