Dacă până acum v-am vorbit despre proiectele de lege pe care le-am propus în Parlament, astăzi vreau să vă spun câteva cuvinte și despre celelaltă instrumente pe care un Parlamentar le poate folosi în activitatea sa.
Așadar, în momentele în care nu depun propuneri legislative, acționez prin alte instrumente care mă pot ajuta, precum întrebările și interpelările către instituții și ministere. Întrebările și interpelările sunt un instrument de control parlamentar prin care parlamentarii pot afla informații despre activitatea Guvernului și a ministerelor. Întrebările se rezumă la o informație specifică, particulară, pe când interpelările pot conține mai multe întrebări despre un anumit domeniu/subiect complex. Cele două sunt esențiale în activitatea parlamentară, deoarece oferă o imagine de ansamblu asupra problemelor, care mă va ajuta să fac legi cu impact real pentru societate.
Uneori, este dificil și mă confrunt cu situații în care primesc răspunsuri incomplete și superficiale, ceea ce presupune revenirea către instituții cu aceeași întrebare, sub o altă formulare, pentru a primi răspunsul clar, în final. Situație care, din păcate, ne costă pe toți timp prețios, mai precis două sau chiar trei săptămâni pentru motive temeinice.
Cel mai bun exemplu despre o astfel de întâmplare este o interpelare trimisă către Ministerul Educației, În luna aprilie 2022. Am formulat interpelarea pentru a afla câți copii sunt lăsați în afara școlii și am primit un răspuns surprinzător: un CD gol. În lipsa datelor, în luna iunie am retrimis aceeași întrebare, respectiv, câți copii sunt înscriși în anul școlar 2021-2022, însă datele de care aveam nevoie au venit abia în luna august.
Unele dintre subiectele care stau la baza întrebărilor și interpelărilor trimise, vin chiar din partea voastră, pentru că în ciuda Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, care vă conferă acces la aceste tipuri de informații, nu ați reușit să obțineți răspunsurile solicitate instituțiilor publice.
Astfel, în calitate de senator, vă ascult și vă reprezint și prin aceste două instrumente. Spre exemplu, în timpul unei audiențe, o doamnă mi-a prezentat problema privind accesarea Bibliotecii Virtuale. La rândul meu, am adresat întrebarea către minister, pentru a afla mai multe informații cu privire la această bibliotecă. Odată primite datele, am putut să ofer doamnei răspunsurile așteptate.
Voi v-ați confruntat vreodată cu situația în care informațiile solicitate nu v-au mai fost transmise
