În postarea anterioară v-am povestit despre cum proiectele de lege pornesc deseori de la situații și cazuri mediatizate, ca soluții pentru anumite neajunsuri ale societății.
În acest ”episod” al seriei vreau să vă vorbesc despre cum proiectele de lege pot ”repara” sau îmbunătăți legile deja aflate în vigoare.
La începutul acestei serii vă spuneam despre ”uneltele” de care dispune un parlamentar. Printre acestea, menționasem și amendamentele despre care vă explicam că repară sau îmbunătățesc legi. Atunci, probabil vă gândiți, pe bună dreptate, de ce nu ne folosim strict de amendamente; de ce este nevoie de alte legi pentru aceleași scopuri?
Ei bine, există mai multe motive. În primul rând, cele legate de timp. Amendamentele trebuie să fie formulate, depuse și susținute, strict în momentul în care legea pe care o modifică este în dezbatere în comisiile de specialitate din Parlament. Apoi, un alt motiv este simplul fapt că amendamentele trebuie și ele votate de membrii comisiei odată ce sunt discutate în contextul dezbaterii legii. Astfel, dacă ele nu sunt admise, propunerea făcută prin amendament nu se va regăsi în proiectul de lege final.
Astfel pentru a modifica legi cu scopul de a le corecta sau îmbunătăți, mult ce au fost votate de Parlament și au început să producă efecte, ne vom folosi de alte legi.
Ca exemplu, vă voi povesti despre un proiect de lege prin care am făcut două propuneri pentru corectarea golurilor din Noile Legi ale Educației și anume cumularea bursei pentru studenții români de pretutindeni cu alte tipuri de burse; și introducerea informaticii înapoi în domeniul ȘTIM (Știință; Tehnologie; Inginerie; Matematică), în care aparține.
Concret, în primul rând, elimin discriminarea față de studenții basarabeni care studiază în România și fac performanță. În acest moment, bursa dedicată studenților români de pretutindeni nu se poate cumula cu bursa de performanță sau cea de excelență olimpică. Proiectul de lege pe care l-am inițiat va permite această cumulare, cum se întâmplă și în cazul celorlalte burse. Toți acești studenți care au ales să învețe aici și mai au și rezultate bune trebuie susținuți să rămână în țară, nu goniți cum se întâmplă acum din cauza legilor scrise pe genunchi!
Cea de-a doua propunere a proiectului repară o altă nedreptate față de studenți. În legea actuală, informatica nu este considerată parte din aria disciplinelor ȘTIM. Este o greșeală gravă, pentru că studenții din ȘTIM beneficiază de o suplimentare a fondului de burse și protecție socială. Proiectul de lege inițiat de mine readuce informatica în ȘTIM, după gafa Ministerului.
Această idee din urmă, a plăcut inclusiv Ministerului Educației care a copiat anumite prevederi din proiectul depus de mine și le-a propus prin ordonanță de urgență
