Instituțiile statului român şi digitalizarea serviciilor publice

Digitalizarea este, cu siguranță, “vedeta” acestor vremuri de pandemie – fie că vorbim despre încercarea de digitalizare de la nivelul întregii societății sau despre încercarea de digitalizare de la nivelul instituțiilor administrației publice. Cu toate că pașii pe care i-am făcut în această direcție în ultimele două luni sunt mari, suntem încă departe de ceea ce înseamnă o administrație publică performantă din punct de vedere al digitalizării.

Conform raportului DESI 2019 (Indicele economiei și societății digitale) țara noastră ocupă ultimul loc din clasamentul țărilor Uniunii Europene în ceea ce privește serviciile publice digitale. Nici nu-i de mirare acest lucru având în vedere că, pentru tot ceea ce trebuie să rezolvăm, de regulă, suntem nevoiți să ne înarmăm cu răbdare pentru că, nu de puține ori – în funcție de ceea ce avem de rezolvat, suntem plimbați pe la diverse instituții publice sau pe diferite site-uri. Să luăm un exemplu destul de clar și potrivit contextului în care ne aflăm.

Un IMM:
– Pentru obținerea șomajului tehnic – trebuie să depună documentele necesare obținerii somajului tehnic prin Registratura electronică pusă la dispoziție de Guvernul României prin Autoritatea pentru Digitalizarea României la adresa https://aici.gov.ro/home;
– Pentru accesarea unui credit prin IMM INVEST – trebuie sa se inregistreze pe site-ul ww.imminvest.ro și să aplice acolo pentru obținerea creditului;
– Pentru depunerea depunerea declarațiilor fiscale ș.a. – trebuie să se adreseze Ministerului Finanțelor unde, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, poate depune declarațiile fiscale.;
Și exemplele pot continua.

Soluții pentru transformarea serviciilor publice greoaie și birocratice în servicii publice deschise, eficiente și inovatoare există. La nivelul Uniunii Europene se vorbește adesea despre conceptul de ,,Distribuirea și Reutilizare” (Sharing&Reuse), un concept care se adresează administrațiilor publice ale UE, naționale, regionale și locale și care permite furnizarea unor servicii publice mai bune și mai ieftine pentru cetățeni precum și facilitarea interacțiunilor electronice între administrațiile publice și cetățeni sau întreprinderi.
Practic, un concept care odată implementat în România ne-ar îmbunătăți semnificativ viața. Nu-i așa că ar fi interesant?

Mai multe informații despre conceputul de Sharing&Reuse aici: https://bit.ly/2SZkY4z

Inapoi