Cifrele nu mint niciodată, însă modul în care le privim o poate face. Perspectivele pot ajunge să difere chiar de la cer la pământ. Desigur, dacă în cer este Ministerul Educației, iar pe pământ rămânem noi, oamenii obișnuiți, părinții, elevii.
După conferința de presă organizată de Ligia Deca observ că ministra nu a învățat nici până acum să își asume greșelile sau rezultatele slabe.
Am ascultat cu atenție felul în care Deca a ales să prezinte procentele notelor obținute la Evaluarea Națională. Am auzit cuvântul ”creștere” spus în mod repetat și accentuat, în raport cu niște cifre atent selecționate. Realitatea însă, este că de dragul de a vedea o creștere ajungem să comparăm doar ceea ce vrem, cum vrem.
Astfel, Ministra Educației ne spune:
”Din punctul de vedere al statisticilor nationale, la limba română 77,6% dintre candidații prezenți au obținut note peste 5 față de 73,98% la simulare. Procentul este așadar în creștere. La matematică 68,7% dintre candidații prezenți au obținut note peste 5 față de 42,37% la simulare. Avem așadar o creștere de peste 26%.”
Luate individual, ca proba evaluată, aceste procente nu arată deloc rău. Comparate special cu niște procente inferioare de la SIMULAREA examenului, ele arată din ce în ce mai bine. Dacă mai alegem să ne și uităm la cea mai mare diferență rezultată din acea comparație – 26% – am putea rămâne cu impresia (greșită) că educația face progrese, că înregistrăm creștere după creștere.
Să alegem totuși să privim și alte cifre. Să fim atenți mai ales la ceea ce ministra NU ne spune în transmisiune directă:
Procentul general al mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2024 este 74,4%. Este cel mai SLAB rezultat din 2020 încoace. De ce, că parcă auzisem numai despre creșteri? Pentru că nu îl comparăm cu cifrele de la simularea examenului, ci cu rezultatele obținute direct la Evaluarea Națională în alți ani.
Așa că, dacă alegem să ne uităm la ultimii trei ani, rezultatul de 74,4% obținut în 2024 nu ne arată vreo creștere, pentru că am avut 76,2% în anul 2023, 82,3% în anul 2022, respectiv 76,8% în anul 2021.
În timp ce Ministra se aplaudă pentru creșteri artificiale, educația este de fapt în cădere liberă. De la cer la pământ.