În România Educată 1 din 4 copii nu merge la creșă sau grădiniță!

Săptămâna trecută Comisia Europeană a publicat Monitorul Educației pentru anul 2023, raportul care analizează calitatea educației din România și alte state membre ale Uniunii Europene. Acesta aduce, însă, o serie de vești proaste pentru învățământul din România.

Unul dintre aspectele îngrijorătoare identificate în raport este participarea scăzută la educația timpurie:

„Participarea la educația timpurie este scăzută și în scădere. În 2021, doar 75,6% dintre copiii cu vârste între 3 ani și vârsta de începere a învățământului primar obligatoriu erau înscriși în învățământul preșcolar”. Procentul se situează cu mult sub media UE (92,5 %) și sub ținta de 96 % la nivelul Uniunii.” se arată în raportul menționat mai sus.

Este o problemă cu efecte majore, deoarece educația timpurie pune bazele dezvoltării ulterioare a copiilor și are ca efect menținerea acestora în sistem o perioadă mai îndelungată de timp. Având în vedere că, în România, 19.000 de copii au abandonat școala la nivelul învățământului primar și gimnazial în anul 2021, cred că este momentul să începem să acordăm o atenție sporită acestui segment.

Unde mai pui că aproape 1 din 3 femei care nu lucrează spuneau în 2020 că obligațiile familiale sunt principalul motiv pentru care nu participă pe piața muncii, în comparație cu media de la nivelul UE de 1 din 5 femei. Practic, avem o problemă care nu afectează numai procesul de evoluție al copiilor, dar și forța de muncă!

Ne putem pune încrederea în marele program România Educată că va rezolva problema educației timpurii în România? Lipsa creșelor și grădinițelor, nu este o problemă nouă! În marile orașe avem numeroase cartiere noi construite, dar nu și creșe noi. Primăriile nu s-au îngrijit să existe acest tip de infrastructură în zonele vizate. Pe de altă parte, sunt județe precum Botoșani, cu o singură creșă de stat în tot județul, sau Vrancea unde sunt două.

Ca prim pas pentru rezolvarea acestei probleme, lucrez la un proiect de lege care să impună existența a cel puțin o creșă, grădiniță și școală pentru fiecare cartier nou!

Inapoi