Dezbatere despre digitalizarea educației – de la pandemie la noua lege a educației

Dacă învățământul românesc rămâne la nivelul unui tabel desenat pe caiet, elevului de azi îi va fi imposibil să se integreze în piața muncii de mâine, puternic digitalizată.

Aceasta a fost una dintre concluziile dezbaterii ce a avut loc joi în cadrul Comisiei de știință, inovare și tehnologie prima dintr-o serie pe tema digitalizării educației. Discuțiile au adus la aceeași masă autoritățile, companii și ONG-uri relevante, dar și studenți.
Cum putem asigura accesul copiilor din zone extrem de vulnerabile foarte greu de atins la profesori bine pregătiți astfel incat sa avem pentru ei educație de calitate?

Cum profităm de digitalizare pentru a debirocratiza si moderniza prin tehnologie?

Toți participanții au căzut de acord că digitalizarea nu poate însemna doar achiziția de echipamente. Profesorii și elevii trebuie învățați să le și folosească.

Antonia Pup a prezentat principalele concluzii ale raportului SAR elaborat împreună cu un grup de elevi și studenți „Digitalizarea educației – de la pandemie la noua lege a educației”. Astfel am aflat că răspunsurile primite de la inspectoratele școlare județene indică faptul că au fost achiziționate un număr impresionant de facilități pentru dotarea claselor, fie prin intermediul primăriilor sau în cadrul unor proiecte cu finanțare nerambursabilă, precum sisteme de teleprezență, camere web, sisteme de videoconferință, table interactive etc. Profesorii trebuie ajutați și încurajați să le utilizeze în continuare, mai ales în cazul elevilor care, din diverse motive, nu pot merge la școală, sau chiar în contextul desfășurării unor ore opționale.

Din lipsă de competențe, digitalizarea este acum o veritabilă formă fără fond. În pandemie, colega mea, Corina Atanasiu, a găsit la școlile din țară echipamente cumpărate în anii ‘90. Peste 20 de ani au stat ambalate la raft pentru că nu știa nimeni nici măcar să le monteze.

Fără o intervenție rapidă a Ministerului Educației ca să dezvolte competențele digitale ale dascălilor și elevilor, la fel se va întâmpla și acum. Ne bat la ușă cele 3,6 milioane euro din PNRR alocați educației, iar unul dintre obiectivele de consolidat este digitalizarea.
Încă putem construi poduri între profesori și tehnologie, între educație și cerințele secolului nostru. Doar să acționăm repede.

Inapoi